Model 4.51 - Nota van wijziging 1e suppletoire begroting/ 2e suppletoire begroting/ Slotwet/incidentele suppletoire begroting
NOTA VAN WIJZIGING 1e SUPPLETOIRE BEGROTING/2e SUPPLETOIRE BEGROTING/SLOTWET/INCIDENTELE SUPPLETOIRE BEGROTING
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van ... (...) voor het jaar 20.. komt te luiden:
Art. | Omschrijving | Vastgestelde begroting (incl. NvW en amendementen) | Mutaties 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) | Mutaties 2e suppletoire begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | ||
Totaal | ||||||||||
Beleidsartikelen | ||||||||||
1 | Artikel naam | |||||||||
... | ... | |||||||||
... | ... | |||||||||
Niet-beleidsartikelen | ||||||||||
20 | Algemeen | |||||||||
21 | Apparaat Kerndepartement | |||||||||
2* | Eventuele overige (apparaat) niet-beleidsartikelen | |||||||||
2* | Geheim | |||||||||
2* | Nog onverdeeld |
Indien van toepassing:
B
De begrotingsstaat inzake de agentschappen van het Ministerie van ... (...) voor het jaar 20.. komt te luiden:
Baten-lastenagentschap | Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten |
---|---|---|---|
Naam baten-lastenagentschap | |||
Naam baten-lastenagentschap | |||
Totaal | |||
Totaal kapitaal-uitgaven | Totaal kapitaal-ontvangsten | ||
Naam baten-lastenagentschap | |||
Naam baten-lastenagentschap | |||
Totaal |
Algemeen
Geef hier aan wat de reden van de nota van wijziging is.
Onderdeel A
In deze toelichting worden wijzigingen per artikel toegelicht.
Optioneel: Aan de hand van de tabellen hieronder kun je inzichtelijk maken hoe de mutaties meerjarig doorwerken.
Art. | Omschrijving | 20.. | t+1 | t+2 | t+3 | t+4 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | [naam gewijzigd artikel] | |||||
Stand vóór nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging | ||||||
2 | [naam gewijzigd artikel] | |||||
Stand vóór nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging | ||||||
3 | Etc. | |||||
Totaal | [naam ministerie] | |||||
Stand voor nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging |
Art. | Omschrijving | 20.. | t+1 | t+2 | t+3 | t+4 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | [naam gewijzigd artikel] | |||||
Stand vóór nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging | ||||||
2 | [naam gewijzigd artikel] | |||||
Stand vóór nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging | ||||||
3 | Etc. | |||||
Totaal | [naam ministerie] | |||||
Stand voor nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging |
Art. | Omschrijving | 20.. | t+1 | t+2 | t+3 | t+4 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | [naam gewijzigd artikel] | |||||
Stand vóór nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging | ||||||
2 | [naam gewijzigd artikel] | |||||
Stand vóór nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging | ||||||
3 | Etc. | |||||
Totaal | [naam ministerie] | |||||
Stand voor nota van wijziging | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Omschrijving mutatie | ||||||
Stand na nota van wijziging |
Onderdeel B
In deze toelichting worden de wijzigingen per agentschap toegelicht
De Minister van ...
(handtekening)
(voorletters + achternaam)
Een nota van wijziging kan staatsrechtelijk alleen betrekking hebben op het wetsgedeelte van het wetsvoorstel. Dat wil zeggen op het wetslichaam en de daarbij behorende begrotingsstaat, maar nooit op de oorspronkelijke memorie van toelichting van het wetsvoorstel. Wijzigingen in de memorie van toelichting van een wetsvoorstel kunnen via een brief, gericht aan de Voorzitter van de Tweede Kamer, worden uiteengezet.
Er wordt een geheel nieuwe begrotingsstaat opgenomen in de nota van wijziging; dus niet alleen de wijzigingen ten opzichte van de suppletoire begroting/Slotwet die bij de Tweede Kamer is ingediend.
De begrotingsstaat komt overeen met de voorgeschreven indeling conform modellen 2.11 , 2.21, 3.51 en 4.81 voor respectievelijk de eerste suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting, slotwet en incidentele suppletoire begroting.
Een nota van wijziging op een begrotingsvoorstel kan worden ingediend tot aan de stemming over dat begrotingsvoorstel in de Tweede Kamer. Als de nota van wijziging vlak vóór de stemming wordt ingediend, is het verstandig om de griffie van de Tweede Kamer hiervan op de hoogte te stellen.
In de kop wordt tussen de haken het nummer van de betrokken begroting in Romeinse cijfers ingevuld, conform de nummering in de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften (zie De inrichting van de rijksbegroting).
Onderdeel A betreft de gewijzigde departementale begrotingsstaat. Alle artikelen worden daarin vermeld, dus zowel de artikelen die gewijzigd zijn als de niet-gewijzigde artikelen.
Onderdeel B wordt alleen opgenomen als een departement agentschappen heeft en de begrotingsstaat van de agentschappen is gewijzigd.
Een nota van wijziging heeft een zelfstandige toelichting. In die toelichting kan worden aangegeven welke wijzigingen in de oorspronkelijke memorie van toelichting worden aangebracht als gevolg van de nota van wijziging.
De betrokken minister ondertekent de toelichting van de nota van wijziging. Dit betekent dat de handtekening van de minister onderaan de toelichting komt. Bij voorkeur wordt de toelichting alleen ondertekend door de eerstverantwoordelijke bewindspersoon. De medebetrokkenheid van een andere bewindspersoon wordt in dat geval in de toelichting vermeld.
De nota van wijziging wordt vergezeld van een door de betrokken minister(s) ondertekende aanbiedingsbrief, gericht aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. De aanbiedingsbrief wordt bij voorkeur alleen ondertekend door de eerstverantwoordelijke bewindspersoon. De medebetrokkenheid van een andere bewindspersoon kan dan in de aanbiedingsbrief worden vermeld. Deze stukken worden via het Ministerie van Financiën naar de Tweede Kamer doorgeleid.
Een nota van wijziging die betrekking heeft op de beleidsbeslissingen met financiële gevolgen, die NIET eerder in de ministerraad aan de orde zijn gesteld, wordt de nota van wijziging eerst aan de ministerraad voorgelegd.
In beginsel adviseert de Raad van State niet over suppletoire begrotingen (Wet op Raad van State, art. 19). Bij ingrijpende of substantiële budgettaire en beleidsmatige wijzigingen van de begrotingen via (incidentele) suppletoire begrotingswetten beslist de ministerraad of de suppletoire begrotingswet wel of niet voor advies aan de Raad van State wordt voorgelegd voor de verzending naar de Tweede Kamer. Het besluit om de beoogde wijziging van de suppletoire begroting in de MR te agenderen wordt in overleg met de directie FEZ en/of beleidsdirecties van de betrokken minister en Financiën/IRF genomen.
De meerjarige doorwerking van de wijzigingen bijvoorbeeld door middel van tabellen in de toelichting is optioneel.