Het tijdsschema van aanlevering van (concept)stukken en van IBOS-loketopeningen is geactualiseerd.
- De datum voor het indienen van de beleidsbrief is gezet op woensdag 5 maart. De aanleverdata voor de (concept) 1e suppletoire begroting zijn consistent met de voorziene voorjaarsbesluitvorming, waarbij de Voorjaarsnota 2025 op vrijdag 25 april wordt verzonden. Op 5 maart worden ook de mutaties beleidsbrief in IBOS gezet door departementen.
- Op 12 maart opent er voor één dag een IBOS-loket voor verwerking van finale noodzakelijke mutaties voor de jaarstukken.
- De ronde suppletoire begrotingen op Prinsjesdag is opnieuw opgenomen in het tijdsschema onder de naam ‘suppletoire begroting september’.
- Het slotwetloket is op verzoek van departementen met één week verlaat. Dit heeft geen doorwerking in de rest van het Verantwoordingsproces.
- Het proces rond de Najaarsnota is met een week verlaat. In de loop van de jaren is dit steeds een beetje vervroegd om rekening te houden met weekenddagen. Met deze correctie is dit rechtgetrokken.
Het focusonderwerp van het Financieel Jaarverslag Rijk 2024 is op verzoek van de Tweede Kamer ‘Prioriteren van beleid met aandacht voor de uitvoering en arbeidsmarkt’.
- Op de precieze uitwerking van het focusonderwerp wordt zo spoedig mogelijk teruggekomen. Dit focusonderwerp richt zich op specifieke knelpunten bij de prioritering van beleid.
- Het focusonderwerp bij het jaarverslag 2023 omvatte de uitvraag naar de oorzaken van onderuitputting.
- Vanwege het belang van het onderwerp onderuitputting wordt in de RBV 2025 de departementen nogmaals gevraagd om in het jaarverslag 2024 in te gaan op eventuele onderuitputting na Najaarsnota/2e suppletoire begroting. Dit onderwerp wordt opgenomen in het beleidsverslag 2024 van het departementale jaarverslag om andermaal op de eventuele onderuitputting na Najaarsnota/2e suppletoire begroting te reflecteren (Model 3.21d).
Departementen nemen bij de ontwerpbegroting 2026 een bijlage klimaatfondsuitgaven op.
- Dit is vastgesteld op voorstel van de minister van Economische Zaken en Klimaat in de Ministerraad van vrijdag 12 april jl.
- Het model voor deze bijlage (model 1.48) toont de raming van alle klimaatfondsmiddelen, inclusief toelichting.
- De voorschriften voor de departementale jaarverslagen 2025 zullen in de RBV 2026 worden opgenomen.
Er is een nieuwe werkwijze voor omgaan met negatieve bijstellingen van verplichtingen die in eerdere jaren zijn aangegaan.
- Naar aanleiding van accountantsbevindingen is deze wijziging uitgewerkt.
- Voor negatieve bijstellingen van verplichtingen die in een eerder jaar door de Kamer zijn geautoriseerd en aangegaan is het niet meer toegestaan dat deze worden gesaldeerd in de budgettaire tabellen en de verantwoordingsstaat.
- Wanneer departementen dit systeemtechnisch niet kunnen bepalen, dient voor negatieve bijstellingen - niet technisch van aard en groter dan 25 mln. euro - van financiële (overige) verplichtingen in een begrotingsjaar te worden bepaald of er sprake is van vrijval van een verplichting die in een eerder jaar door de Kamer is geautoriseerd en aangegaan. Is dat het geval, dan mag deze vrijval niet worden gesaldeerd met de in het lopende boekjaar door de Kamer geautoriseerde en aangegane verplichtingen. Over deze tussenoplossing is overeenstemming bereikt met ADR en AR.
- Voor negatieve bijstellingen van oude garantieverplichtingen geldt per 1/1/2024 dat er in zijn geheel niet mag worden gesaldeerd.
Op 1 januari 2025 treedt de nieuwe Regeling Agentschappen in werking. De belangrijkste inhoudelijke wijziging die doorwerkt in de RBV 2025 is dat omzet op een andere manier wordt gedefinieerd (als baten in plaats van omzet, en naar soort baten in plaats van bron van herkomst).
- Enkele bestaande financiële verslaggevingsregels worden verplaatst van de Regeling agentschappen naar de RBV zodat alle verslaggevingsstelsels in één regeling te vinden zijn.
- Verplichtingen-kasagentschappen bestaan in de praktijk niet en worden in de nieuwe Regeling agentschappen niet meer uitgewerkt en daarom worden de verwijzingen en modellen daaromtrent in de RBV geschrapt.
- Voor de verantwoording 2024 gelden echter nog de regels van de oude Regeling Agentschappen.
Er is een nieuw toetsingskader fiscale regelingen waarbij vragen in het toetsingskader zijn aangescherpt en er concrete criteria zijn opgesteld voor het opstellen van een horizonbepaling.
- In navolging van het advies van de 17e Studiegroep Begrotingsruimte is er een nieuw toetsingskader fiscale regelingen opgesteld. Dit is verwerkt in model 4.55 van de RBV.
Bij budgettaire mutaties van 20 miljoen of meer moet worden vooruitgewezen naar een Kamerstuk dat betreffende beleidskeuzes uitlegt.
- Bij model 1.32b – Overzichtstabel voor beleidsagenda - en model 2.17 – Uitgavenmutaties - is de volgende zin toegevoegd aan de toelichting: ‘Bij beleidsmatige intensiveringen met een budgettaire mutatie van 20 miljoen of meer in enig jaar wordt verwezen of vooruitgewezen naar een stuk met daarin de door de Kamer te ontvangen informatie conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW3.1).’
Overig
- Op verzoek van het CBS is model 4.70 (Overzicht (im)materiële activa: standen en mutaties) verwijderd, dat vraagt het CBS separaat al rechtstreeks uit, en niet langer via de FEZ-directies.